RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN SENI VISUAL
DISEDIAKAN
OLEH : NUR AMIRAH BINTI SHAHARUDIN (JEA 100138)
MATA PELAJARAN : PENDIDIKAN
SENI VISUAL
BIDANG : Mengenal Kraf Tangan
AKTIVITI : Anyaman
TAJUK : Anyaman
Kelarai
JENIS : Kelarai Bunga Cempaka
TEMA : Alam Semula Jadi
MASA : 11.00 – 12.00
BILANGAN MURID : 35
OBJEKTIF
MODUL : Guru dapat mengajar murid cara-cara
untu
menghasilkan
sebuah anyaman yang dipanggil kelarai yang mana ia
berbentuk kelarai bunga cempaka
OBJEKTIF PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1)Menyatakan alat dan bahan
dalam menghasilkan kelarai
2)Menghasilakan kelarai
bunga cempaka
3) supaya menjadi lebih
kreatif semasa menggunakan formula yang diberikan
KEPERLUAN
Alat : gunting, gam, pembaris dan pisau
Bahan : 2 Helai
kertas A4 yang berlainan warna
PROSEDUR
1)
Guru merancang strategi pengajaran dan
membuat kajian serta kemahiran berfikir kritis dan kreatif
2)
Guru menentukan tahap pembelajaran dalam
pengajaran dan pembelajaran
3)
Guru memulakan aktiviti penghasilan kelarai
mengikut langkah supaya pelajar lebih jelas
4)
Guru menunjuk cara dan membimbing murid dalam
proses membuat sebuah anyaman kelarai
5)
Pemerhatian dan Penilaian
PROSEDUR DAN
PERLAKSANAAN
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/ ELEMEN
PEMBELAJARAN
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
1) Memberi
Penerangan yang lengkap
|
Guru
memberi penerangan mengenai tugasan yang harus dilakukan
Guru
mempamerkan contoh hasil kerja kepada
pelajar supaya pelajar lebih jelas tentang tugasan yang akan dilakukan
Guru
menerangkan apa itu Kelarai dan terdapat berapa jenis kelarai kepada pelajar
Guru
menerangkan Apa itu Lajur dan silang yang terdapat pada kelarai
Guru
mengendalikan sesi soal jawab
|
Unsur Kamahiran
berfikir :
Membuat
perkaitan antara lajur dan silang
|
Langkah 1
(15 minit)
|
2) Menunjukkan
langkah penghasilan kepada pelajar
i)
Menunjukkan
cara menggunting kertas bagi penyediaan tapak anyaman ataupun silang
ii)
Mengguntingkan
kertas bagi penyediaan lajur secara lipatan gunting
iii)
Memberikan
formula kepada pelajar untuk kiraan memudahkan pelajar membuat anyaman
kelarai.
iv)
Membuat
kemasan pada hasil kerja
|
Guru
menerangkan langkah-langkah penghasilan kelarai
Guru
mengedarkan salinan formula pengasilan kelarai
Murid
melihat dan cuba memahami langkah dan formula yang diterangkan
Guru
menunjukkan demonstrasi penghasilan kelarai kepada pelajar
Murid
mendengan penerangan dan melihat tunjukcara
Guru
menasihati murid supaya berhati-hati semasa menggunakan semua peralatan
Guru
mengulangi langkah penghasilan sekali lagi supaya murid lebih jelas.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Formula
atau salinan kelarai
Alatan :
Gunting,dan
kertas
|
Langkah 2
(25 Minit )
|
3) Aktiviti
Penghasilan
|
Murid-murid
mengeluarkan bahan dan alat
Guru
mengedarkan kertas warna kepada pelajar
Guru
menyuruh murid mengulangi langkah-langkah penghasilan kelarai seperti yang
ditunjukkan sebentar tadi
Guru
memberi bimbingan kepada murid-murid
|
Alatan :
Kertas
warna, gunting, gam
Nilai-nilai murni :
Berhati-hati
Unsur
Kemahiran Berfikir :
Menghasilkan
kelarai menggunakan formula
|
Penutup
(15 Minit)
|
4) Sesi
Penilaian dan Refleksi
Sesi
Pembentangan
Mempamerkan
hasil kerja
|
Murid
mempamerkan pelbagai hasil kerja yang dibuat
Guru
menilai hasil kerja murid
|
|
Refleksi
Guru
Pengajaran telah dapat
dijalankan dengan bekesan. Murid menunjukkan minat dan kesungguhan dalam
menghasilkan anyaman kelarai.Pelajar dapat dilatih supaya menjadi lebih
kreatif. Pelajar telah berjaya membuat penerokaan bahan yang digunakan. Objekif
tercapai dengan jayanya.
No comments:
Post a Comment