Tuesday, May 14, 2013

Teori Pembelajaran

a) Teori Pembelajaran Konstruktivisime


Konstruktivisime merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia. Unsur-unsur konstruktivisme telah lama dipraktikkan dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah, maktab dan universiti tetapi tidak begitu ketara dan tidak ditekankan.
Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan sekolah tidak boeh dipindahkan daripada guru kepada guru dalam bentuk yang serba sempurna. Murid perlu bina sesuatu pengetahuan iut mengikut pengalaman masing-masing. Pembelajaran adalah hasil daripada usaha murid itu sendiri dan guru tidak boleh belajar untuk murid. Blok binaan asas bagi ilmu pengetahuan sekolah ialah satu skema iaiatu aktiviti mental yang digunakan oleh murid sebagai bahan mentah bagi proses renungan dan pengabstrakan. Fikiran murid tidak akan menghadapi realiti yang wujud secara terasing dalam persekitaran. Realiti yang diketahui murid adalah realiti yang dia bina sendiri. Murid sebenarnya telah mempunyai satu set idea dan pengalaman yang membentuk struktur kognitif terhadap persekitaran mereka.

Untuk membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru harus mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat baru telah disesuaikan dan diserap untik dijadikan sebahagian daripada pegangan kuat mereka, barulah kerangka baru tentang sesuatu bentuk ilmu pengetahuan dapat dibina. Proses ini dinamakan konstruktivisme.  (sumber : Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia)


b) Mastery Learning (Teori Pembelajaran Masteri)

" merupakan satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang memfokuskan penguasaan murid dalam sesuatu yang diajar"     ( Bloom : 1968)

Pembelajaran masteri ini adalah wajar dilaksanakan dalam oengajaran dan pembelajaran kerana guru perlu menyedari  :-

i) Murid mempunyai kebolehan dan keperluan yang berbeza tambahan lagi didalam bidang Seni Visual ini
ii) Murid memerlukan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dan berkesan
iii) Murid mesti menguasis pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diajar oleh guru mereka

Prinsip Asas Dalam Pembelajaran Masteri ialah :-
i) Murid normal boleh mempelajari apa yang diajarkan oleh guru
ii) Pembelajarandipecahjkan kepada beberapa unit kecil supaya mudah dikuasai
iii) Murid memerlukan masa yang mengcukupi bagi menghasilkan karya mereka.
iv) Arahan Pengajaran dan pembelajaran bagi setiap unit perlulah jelas

Ciri-ciri Pembelajaran Masteri adalah seperti berilut :-
i) Hasil pembelajaran perlu ditentukan
ii) Hasil pembelajaran disusun mengikut unit pembelajaran
iii)  Aktiviti pengajaran dan pembelajaran perlulah bermakna dan berkesan
iv) Bahan pengajaran dan pembelajaran yang bereksan
v) Murid perlu menguasai 80% aras masteri yang ditetapkan setiap unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit baru
vi) Aktiviti pengayaan dilaksanaan untuk murid yang telah mencapai aras masteri
                    (Sumber: Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia)


c)Teori Pembelajaran Simulasi

Simulasi merupakan satu lagi pembelajaran yang diajar di dalam kelas Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam kimia. Ramai yang mengetahui tentang simulasi ini tetapi tidak ramai yang mengetahui faedah dan manfaatnya kepada kita semua. Simulasi merupakan salah satu cara yang boleh digunakan untuk mewujudkan suasana pembelajaran menerusi pengalaman. 


Kadang-kadang, eksperimen yang terlalu bahaya dan memerlukan kos yang tinggi tidak dapat dijalankan di makmal-makmal sekolah. Namun, para guru dapat menujukkan eksperimen ini kepada para pelajarnya menerusi simulasi. Simulasi merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang sangat menarik. Simulasi berkomputer juga dapat menghasilkan tindakbalas yang betul serta teratur yang mana lebih fleksibel dan jimat jika dibandingkan dengan mengupah seorang guru bagi setiap pelajar. Ianya juga telah terbukti sebagai satu cara pembelajaran yang efektif, yang mana membolehkan pelajar lebih inovatif dan kreatif.
Penggunaan simulasi berkomputer dalam proses pembelajaran mempunyai beberapa kepentingan. Kepentingan utama adalah memastikan pelajar aktif dalam eksplorasi dan belajar sesuatu yang mana pendekatan yang digunakan berkaitan dengan teori pembelajaran moden. Pembelajaran simulasi berkomputer lebih kepada pembelajaran menerusi pengalaman yang memerlukan sokongan dari pengajar atau sistem bagi memastikan simulasi yang digunakan adalah efektif.



d)Teori Pembelajaran Sosial 



Albert Bandura memperkenalkan teori pembelajaran sosial iaitu pembelajaran berlaku melalui proses peniruan. Bandura (1977) berpendapat, kita belajar melalui pemerhatian dan meniru orang lain serta dengan melihat konsekuen tingkah laku orang lain. Bandura berpendapat bahawa; 
  • Pembelajaran dan tingkah laku manusia bergantung kepada pemerhatian seseorang individu itu terhadap individu lain atau model-model simbolik seperti televisyen dan sebagainya. 
  • Peniruan selalunya diteguhkan. 
  • Pembelajaran pemerhatian dapat juga diterangkan melalui prinsip pelaziman klasik. Oleh yang demikian, teori pembelajaran sosial Bandura,menekankan peranan kognitif dan juga pengaruh persekitaran dalam perkembangan.




No comments:

Post a Comment