Pemerhatian Proses Pembelajaran dan Pengajaran di Sekolah Rendah
LATAR BELAKANG KAWASAN KAJIAN
Nama Sekolah
|
Sekolah
Kebangsaan Bangsar, Kuala Lumpur
|
Nama Kelas
|
Kelas 5
Dinamik
|
Nama Guru
|
Ismail Bin
Ahmad
|
Bilangan Murid
|
35 orang
|
Masa Kelas
|
11:00 -12:00
|
Tarikh
|
19 April 2013
|
Mata Pelajaran
|
Pendidilkan
Seni Visual
|
Bidang
|
Mengenal Kraf
Tangan
|
Aktiviti
|
Anyaman
|
Tajuk
|
Anyaman
Kelarai
|
Tema
|
Alam semula jadi
|
DAPATAN KAJIAN
PROSEDUR DAN PERLAKSANAAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
1) Memberi Penerangan yang lengkap
·
Guru
memberi penerangan mengenai tugasan yang harus dilakukan
·
Guru
mempamerkan contoh hasil kerja kepada
pelajar supaya pelajar lebih jelas tentang tugasan yang akan dilakukan
·
Guru
menerangkan apa itu Kelarai dan terdapat berapa jenis kelarai kepada pelajar
·
Guru
menerangkan Apa itu Lajur dan silang yang terdapat pada kelarai
·
Guru
mengendalikan sesi soal jawab
Unsur Kamahiran berfikir :
Membuat
perkaitan antara lajur dan silang
|
Langkah 1
(15 minit)
|
2) Menunjukkan
langkah penghasilan kepada pelajar
i)
Menunjukkan
cara menggunting kertas bagi penyediaan tapak anyaman ataupun silang
ii)
Mengguntingkan
kertas bagi penyediaan lajur secara lipatan gunting
iii)
Memberikan
formula kepada pelajar untuk kiraan memudahkan pelajar membuat anyaman
kelarai.
iv)
Membuat
kemasan pada hasil kerja
·
Guru
menerangkan langkah-langkah penghasilan kelarai
·
Guru
mengedarkan salinan formula pengasilan kelarai Murid melihat dan cuba
memahami langkah dan formula yang diterangkan
·
Guru
menunjukkan demonstrasi penghasilan kelarai kepada pelajar
·
Murid
mendengan penerangan dan melihat tunjuk cara
·
Guru
menasihati murid supaya berhati-hati semasa menggunakan semua peralatan
·
Guru
mengulangi langkah penghasilan sekali lagi supaya murid lebih jelas.
Bahan Bantu Mengajar :
Formula atau
salinan kelarai
Alatan :
Gunting,dan
kertas
|
Langkah 2
(25 Minit )
|
3) Aktiviti
Penghasilan
·
Murid-murid
mengeluarkan bahan dan alat
·
Guru
mengedarkan kertas warna kepada pelajar
·
Guru
menyuruh murid mengulangi langkah-langkah penghasilan kelarai seperti yang
ditunjukkan sebentar tadi
·
Guru
memberi bimbingan kepada murid-murid
Alatan :
Kertas warna,
gunting, gam
Unsur Kemahiran Berfikir :
Menghasilkan
kelarai menggunakan formula
|
Penutup
(15 Minit)
|
4) Sesi
Penilaian dan Refleksi
·
Murid
mempamerkan pelbagai hasil kerja yang dibuat
·
Guru
menilai hasil kerja murid
|
ANALISIS KAJIAN
Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik yang digunakan oleh Cikgu Ismail
1) Pendekatan Pengajaran
Pendekatan yang digunakan semasa
didalam kelas daripada apa yang saya nampak guru tersebut telah menggunakan
jenis pendekatan ekletik yang mana cikgu Ismail menerangkan kepada pelajar
bagaimana untuk menghasilkan kelarai dengan melihat kepada kebolehan dan
kemampuan pelajar itu sendiri. Pendekatan eklektik ini adalah gabungan daripada
pendekatan induktif dan deduktif, dimana pendekatan deduktif merupakan
penerangan daripada umum kepada khusus kepada mengenai apa yang cuba
disampaikan manakala didalam pendekatan induktif merujuk kepada penerangan
daripada khusus kepada umum, Cikgu Ismail
juga banyak menggunakan contoh agar murid memahami penerangan yang
disampaikan dengan menggunakan teknik soal jawab bersama pelajar, penyelesaian
malah dan tunjuk cara kepada pelajar.
2) Strategi Pengajaran
a) Pemusatan Guru ( teacher
centred)
Didalam kelas 5 Dinamik in saya lihat strategi pembelajaran
yang digunakan salah satunya ialah strategi pemusatan guru yang mana Cikgu
Ismail memberi penerangan satu persatu
kepada pelajar tentang cara menghasilkan kelarai. Namun begitu apabila terdapat
pelajar yang masih tidak dapat memahami seterusnya beliau membuat demonstrasi
iaitu bagaiman memotong kertas untuk menyediakan lajur dan silang, bagaimana
memasukan lajur keatas tapak kelarai iaitu silang dan bagaimana untuk
menghasilkan kelarai agar kelihatan lebih kemas.
b) Pemusatan Pelajar
(Student centred)
Selain itu beliau juga menggunakan kaedah pemusatan pelajar
yang mana ini berlaku selepas Cikgu Ismail memberi penerangan kepada 5 Dinamik.
Dalam strategi ini guru lebih menumpukan kepada pelajar. Ini apabila mereka
melakukan perbincangan ketika menghasilkan kelarai. Selain itu dapat melihat
beliau menggunakan strategi ini apabila mereka cuba menyelesaikan masalah
menyediakan lajur dengan cara yang cepat iaitu memotong menggunakan pisau
dengan memotong kertas dalam kuantiti yang banyak. Oleh itu pelajar dapat
menyediakan lajur dalam masa yang singkat dan kaedah ini dapat membantu
memudahkan pelajar didalam kelas 5 Dinamik.
c) Pemusatan Bahan
Cikgu Ismail Bin Ahmad juga telah menggunakan bahan sebagai
rujukan iaitu menyediakan formula menghasilkan kelarai agar lebih memudahkan
pelajar. Salinan formula ini diberikan kepada semua pelajar didalam kelas
tersebut. Oleh itu semasa penghasilan kelarai tersebut kesemua para pelajar hanya
merujuk kepada formula kelarai yang
telah diberikan oleh Cikgu Ismail tersebut.
3) Teknik Pengajaran
a) Teknik Tunjuk cara
Semasa kelas dijalankan
Cikgu Ismail mengunakan teknik tunjuk cara atau boleh dikatakan teknik
demonstrasi untuk menghasilkan kelarai. Bagi menghasilkan kelarai terdapat
langkah-langkah yang perlu ambil agar tidak berlaku sebarang masalah semasa
proses menyiapkan kelarai. Bagi tahap pelajar tahun 5 adalah sukar bagi mereka
untuk memahami sesuatu sesuatu perkara jika hanya merujuk kepada penerangan
sahaja. Oleh itu adalah perlunya sesuatu demonstrasi untuk menyiapkan Kelarai
Bunga Cempaka tersebut. Jika tersalah teknik kelarai tersebut akan menjadi
bentuk kelarai yang lain jenisnya seperti kelarai mata bilis dan beberapa
bentuk kelarai yang lain. Terdapat beberapa prosedur yang perlu diambil
antaranya seperti menyediakan tapai kelarai, memotong kertas untuk penyediaan
lajur, menyusun lajur berdasarkan formula yang diberi dan membuat kemasan pada
kelarai yang telah siap. Pelajar perlu mengikut satu persatu langkah yang telah
diberi.
b) Teknik Latih Tubi
Merupakan sejenis aktiviti
yang memerlukan murid melakukan sesuatu aktiviti secara berulang-ulang kali
sehingga mereka dapat menguasai sesuatu konsep baru dengan lancear. Semasa saya
membuat kajian didalam kelas ini saya terdengar bahawa Cikgu Ismail member
pengumuman kepada pelajar 5 Dinamik bahawa mereka akan mengadarkan pameran
secara besaran di peringkat kebangsaan. Oleh itu mereka perlu melakukan
latih-tubi bagi menghasilkan kelarai dengan membuat kelarai tersebut secara
berulang kali. Dia juga ada memberitahu
bahawa jika kita telah membuat sesuatu kelarai secara berulang kali lama
kelamaan secara tidak langsung mereka dapat menghafal formula kelarai tersebut
tanpa melihat formula dan ini merupakan sesuatu kelebihan kepada mereka.
c) Teknik Soal Jawab.
Disebabkan para pelajar terlalu teruja untuk mengadakan
pameran tersebut pelbagai soalan yang mereka ajukan kepada Cikgu Ismail
sepangjang kelas berlangsung. Antara mereka menanyakan bagaimana menghasilkan
kelarai yang kemas, bagaimana menyiapkan kelarai dengan bentuk yang cantik agar
tidak lari dari kelarai Bunga Cempaka. Namun begitu apa yang saya lihat Cikgu
Ismail sangat sabar semasa melayan soalan-soalan yang ditanyakan walaupun
kadangkala soalan yang diajukan tidak releven ataupon tidak logic dengan modul
pengajaran mereka. Namun begitu bagi menarik minat mereka dengan lebih mendalam
terhadap seni Cikgu Ismail perlu menjwab pertanyaan mereka agar mereka tidak
keliru terhadap apa yang telah mereka pelajari
d) Teknik Penyelesaian
Masalah
Antara teknik lain yang digunakan adalah teknik
penyelesaian masalah. Ini dapat dilihat ketikabeliau cuba menyelesaikan masalah
agar pelajar menghasilkan kelarai dalam bentuk yang kemas. Oleh itu beliau
telah memberi insentif kepada pelajar dengan memberikan sagu hati sebanyak RM
10.00 kepada pelajar yang dapat menghasilkan kelarai yang paling cantk dan yang
terkemas. Daripada situ kita dapat lihat bahawa pelajar masing-masing akan
berkobar-kobar dalam menyiapkan kelarai masing-masing dengan hasil yang
terkemas.
4) Kaedah
Pengajaran
a) Kaedah inkuiri
Ini merupakan kaedah dimana
bagaiman seorang guru itu menyelesaikan masalah terhadap murid mereka, iaitu
bagamana seorang guru iaitu seperti cikgu Ismail ini mengawal pelajar-pelajar 5
Dinamik dalam keadaan yang teratur. Semasa penghasilan Kelarai ini, jika
dilihat adalah bahaya sewaktu mereka menggunakan pelbagai peralatan seperti
pisau, dan gunting. Oleh itu dapat dilihat bagaimana secara berulang kali Ckgu
Ismail tu sendiri member nasihat kepada pelajar agar berhati hati semasa
menggunakan peralata-peralatan tersebut.
b) Kaedah Kolaboratif
Ini berlaku semasa Cikgu
Ismail memberi arahan kepada para pelajarnya agar menghasilkan kelarai tersebut
secara berkumpulan. Ini supaya jika terdapat sebarang masalah mereka akan
saling bantu-membantu semasa menghasilkan kelarai Bunga Cempaka tersebut.
Selain itu mereka juga lebih bersemangat jika mereka menyiapkan kelarai
tersebut semasa berada dalamn kumpulan. Ini kerana mereka akan berlumba-lumba
dalam menghasilkan kelarai yang terbaik.
Pada Akhir kelas kami diberi hadiah karya batik Cikgu Ismail itu sendiri, selepas melakukan pemerhatian minat untuk menjadi seorang tenaga pengajar semakin berkobar-kobar. sepanjang Kajian ini saya dapat melihat dengan lebih jelas mengenai Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik yang digunakan oelh Cikgu Ismail untuk menarik minat para pelajarnya.
Sedikit Gambar saya lampirkan ketika kajian dilakukan
Sedikit Gambar saya lampirkan ketika kajian dilakukan
Salah seoramg pelajar fokus untuk menyiapkan karyanya |
Situasi ketika didalam Kelas 5 Dinamik |
Murid-murid mendengar penerangan yang diberikan oleh Cikgu Ismail |
Cikgu Ismail membantu salah seorang pelajarnya |
Contoh Kelarai hasil kerja pelajar |
No comments:
Post a Comment