Kaedah merupakan satu tatacara atau organisasi bagaimana aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.
ia juga merupakan satu siri tindakan guru yang sistematik untuk mencapai objektif pelajaran dan langkah-langkah penyampaian.
" Merujuk kepada ikhtiar keseluruhan yang dikehendaki dalam satu set prosedur yang tersusun berdasarkan kepada sesuatu pendekatan yang dipilih" (Edward M. Anthony : 1963)
Kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sering digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Pendididikan Seni Visual adalah
1. Kaedah Tradisional
- Tugasan membaca buku teks
- Kuliah
- Mengucap dengan kuat
- Tumpuan kepada perbendaharaan
- Laporan secara lisan oleh murid
- Mengkaji semula(riview)
- Ujian,kuiz dan peperiksaan
Kaedah Inkuiri (Penemuan) yang menekankan kepada 5 prosedur iaitu :
P1- Kenal pasti masalah
P2- Rancang penyelesaian
P3- Kumpul maklumat
P4- Buat tafsiran
P5- Buat kesimpulan
3. Kaedah kumpulan
- perbincangan kumpulan
- kuliah perbincangan
- kerja jawatankuasa
- main peranan
- Sesi Buzz
- Sumbangsaran
- Wawancara
- Konferen
Ia meliputi
- Projek
- Tinjauan
- Penyelidikan atau penjelajahan
- Tunjukcara atau demonstrasi
- Kelab kesihatan
- Lawatan
- Menganalisis dan memahami masalah
- Menyenaraikan syarat yang perlu untuk menyelesaikan masalah.
- Guna pelbagai strategi untuk mendapatkan maklumat.
- Membentuk jawapan yang mungkin.
- Pilih dan uji penyelesaian alternatif.
- Pilih penyelesaian yang sesuai.
- Menilai kejayaan dalam penyelesaian masalah itu.
No comments:
Post a Comment